S V E N S K A UPPSATS!:)

ÄNTLIGEN KLAR MED SVENSKA UPPSATSEN :D funkar den eller?♥
Stressen ökar bland tonåren.
Skola, träning, betyg, kompisar, jobba och pojk/flickvännen. Kanske det inte är så konstigt att ungdomarna är stressade? Allt detta måste man fixa. Man måste visa att man kan ta hand om allt och visa att man har läget under kontroll, det är ialla fall så man känner. Den största anledningen till att stressen band tonåren har ökat är för skolan och vännerna, man utses för grupptryck. Lärarna har höjt ribban på oss och vill att vi ska prestera ännu bättre och vännerna har satt mera press, att man ska se ut på ett visst sätt och säga saker på ett visst sätt. Det har blivit som en tävling, en tävling som handlar om vem som är duktigast, vackrast och bäst.
Det killarna tävlar om består nog t.ex. om vem som har dom häftigaste grejerna, vem som har den nyaste mobilen och vem som sköt längst på fotbollen. Det är vanligt att det uppstår bråk, om inte någon håller med den andra. Dom beter sig som vilda djur som försöker hitta den starkaste alfahannen.
Tjejernas mål är att få killarnas uppmärksamhet, att få bekräftning på att dom är vackrast och syns mest. För att få det så är det ofta vanligt att dom klär sig i "mindre" kläder, med mera uringning och kortare kjolar eller shorts. Det är även vanligt att dom tar på sig massa smink för att dom hoppas att dom ska se bättre ut då, men i vissa fall blir det för mycket och dom ser likadana ut som en treåring som leker med läppstiftet. Jag tycker det ser helt sjukt ut när man ser 9-12 åringar som går runt med massa smink, lösnaglar, löshår och dom tajtaste kläderna dom kunde hitta. Dom ser ut som en skyltdocka och man önskar att dom bara kunde chilla och ta på sig kläder som dom själva kände sig bekväma i.
Jag har känt mig stressad miljontals gånger, för både det ena och det andra. Det ledde till att jag inte kunde sova, för att jag bara låg och tänkte på allt som jag skulle hinna med till dagen efter och vad som kunde hända. Oftast blev det att man låg och tänkte på det kommande provet dagen efter, och om den killen verkligen gillade en och vad man skulle göra för att få hans uppmärksamhet. Det ledde till att jag fick panik och mådde otroligt dåligt, och jag hann inte alls med dom sakerna som jag skulle eftersom jag bara gick och tänkte på att jag inte fick klanta mig för då skulle alla skratta åt en. Ibland tänkte man att man borde börja träna hårdare för att få strandens snyggaste mage och vad man skulle kunna göra för övningar så man gick ner i vikt. Det slutade med att man inte orkade göra någonting istället, för man hade satt för höga krav på sig själv. Sen tänkte man vissa kvällar om jag borde söka ett sommarjobb för att få lite extra pengar till sommaren så jag skulle kunna göra vad jag vill, men då skulle jag ju inte kunna umgås med mina vänner lika mycket och då kanske dom blir sura och tycker man är tråkig. Vissa gånger har det till och med hänt att jag har skrikit mitt i natten för att jag desperat har försökt få lite sömn.
Det finns olika metoder för att bli av med stress och det funkar olika för alla, man blir lugn av olika saker. Vissa blir lugna av att ta ett långt skönt bad och bara skämma bort sig själv för ett tag.
Jag blir lung utav att ta en lång och härlig ridtur ute i skogen, stänga av mobilen och bara njuta utav att jag äger världens bästa ponny. Det gör så att jag kommer in i min egna lilla värld, där ingen kan tvinga mig att göra massa saker, utan där gör jag bara som jag själv vill.
AV: Angelina gustafsson.
Stressen ökar bland tonåren.
Skola, träning, betyg, kompisar, jobba och pojk/flickvännen. Kanske det inte är så konstigt att ungdomarna är stressade? Allt detta måste man fixa. Man måste visa att man kan ta hand om allt och visa att man har läget under kontroll, det är ialla fall så man känner. Den största anledningen till att stressen band tonåren har ökat är för skolan och vännerna, man utses för grupptryck. Lärarna har höjt ribban på oss och vill att vi ska prestera ännu bättre och vännerna har satt mera press, att man ska se ut på ett visst sätt och säga saker på ett visst sätt. Det har blivit som en tävling, en tävling som handlar om vem som är duktigast, vackrast och bäst.

Det killarna tävlar om består nog t.ex. om vem som har dom häftigaste grejerna, vem som har den nyaste mobilen och vem som sköt längst på fotbollen. Det är vanligt att det uppstår bråk, om inte någon håller med den andra. Dom beter sig som vilda djur som försöker hitta den starkaste alfahannen.

Tjejernas mål är att få killarnas uppmärksamhet, att få bekräftning på att dom är vackrast och syns mest. För att få det så är det ofta vanligt att dom klär sig i "mindre" kläder, med mera uringning och kortare kjolar eller shorts. Det är även vanligt att dom tar på sig massa smink för att dom hoppas att dom ska se bättre ut då, men i vissa fall blir det för mycket och dom ser likadana ut som en treåring som leker med läppstiftet. Jag tycker det ser helt sjukt ut när man ser 9-12 åringar som går runt med massa smink, lösnaglar, löshår och dom tajtaste kläderna dom kunde hitta. Dom ser ut som en skyltdocka och man önskar att dom bara kunde chilla och ta på sig kläder som dom själva kände sig bekväma i.

Jag har känt mig stressad miljontals gånger, för både det ena och det andra. Det ledde till att jag inte kunde sova, för att jag bara låg och tänkte på allt som jag skulle hinna med till dagen efter och vad som kunde hända. Oftast blev det att man låg och tänkte på det kommande provet dagen efter, och om den killen verkligen gillade en och vad man skulle göra för att få hans uppmärksamhet. Det ledde till att jag fick panik och mådde otroligt dåligt, och jag hann inte alls med dom sakerna som jag skulle eftersom jag bara gick och tänkte på att jag inte fick klanta mig för då skulle alla skratta åt en. Ibland tänkte man att man borde börja träna hårdare för att få strandens snyggaste mage och vad man skulle kunna göra för övningar så man gick ner i vikt. Det slutade med att man inte orkade göra någonting istället, för man hade satt för höga krav på sig själv. Sen tänkte man vissa kvällar om jag borde söka ett sommarjobb för att få lite extra pengar till sommaren så jag skulle kunna göra vad jag vill, men då skulle jag ju inte kunna umgås med mina vänner lika mycket och då kanske dom blir sura och tycker man är tråkig. Vissa gånger har det till och med hänt att jag har skrikit mitt i natten för att jag desperat har försökt få lite sömn.

Det finns olika metoder för att bli av med stress och det funkar olika för alla, man blir lugn av olika saker. Vissa blir lugna av att ta ett långt skönt bad och bara skämma bort sig själv för ett tag.

Jag blir lung utav att ta en lång och härlig ridtur ute i skogen, stänga av mobilen och bara njuta utav att jag äger världens bästa ponny. Det gör så att jag kommer in i min egna lilla värld, där ingen kan tvinga mig att göra massa saker, utan där gör jag bara som jag själv vill.
AV: Angelina gustafsson.


Kommentarer
Postat av: HU-gänget

Sv: Taack så mycket! /greta

2011-12-05 @ 18:56:04
URL: http://elingretaviccan.blogg.se/
Postat av: EMMAS!- julkalender i bloggen

vad ska du göra ikväll?:D kram

2011-12-05 @ 19:51:03
URL: http://eemma.se
Postat av: Elin Åkerholm

sv: Allt är väll ok med mig :) Själv då ? :)

2011-12-05 @ 20:43:12
URL: http://akerholms.blogg.se/
Postat av: Simon Glimholt

sv; Jo tack det är bara bra! Hur är det själv? =)

2011-12-05 @ 20:45:56
URL: http://simonpixel.webblogg.se/
Postat av: Linnea

Sv; jadå , själv? :)

2011-12-05 @ 20:58:26
URL: http://linneahettemark.blogg.se/
Postat av: Simon Glimholt

sv; Härligt! Jag kollar på Dé ä kanon med Robert Gustafsson =), hittar du på då?

2011-12-05 @ 21:07:29
URL: http://simonpixel.webblogg.se/
Postat av: Elin Åkerholm

sv: Ska duscha xd ;)

2011-12-05 @ 21:18:16
URL: http://akerholms.blogg.se/
Postat av: EMMAS!- julkalender i bloggen

sv: okej ser på tv på two and half men ;D haft en bra dag?:D kram

2011-12-05 @ 21:29:33
URL: http://eemma.se
Postat av: Linda

sv: jodå det e bara bra ^^

2011-12-05 @ 23:58:53
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0